- Według danych GUS, w Polsce na koniec 2024 roku zarejestrowanych było 22,9 mln samochodów osobowych.
- Na 1000 mieszkańców Polski przypada 611 samochodów.
- Jest to jeden z najwyższych wskaźnik motoryzacji w Unii Europejskiej oraz na świecie.
- W ciągu ostatnich 20 lat liczba samochodów osobowych w Polsce wzrosła dwukrotnie. W 2004 roku było ich zaledwie 11 mln.
Liczba pojazdów silnikowych w Polsce
W Polsce wg danych GUS na dzień 31.12.2024 zarejestrowanych było 30 033 036 pojazdów silnikowych (samochodów osobowych, ciężarowych, motocykli i pozostałych).
![]() |
Liczba pojazdów silnikowych w Polsce; opracowanie ciekawestatystyki.pl na podstawie danych GUS |
Samochody osobowe stanowią znaczną większość floty pojazdów silnikowych w Polsce. To niezwykle popularny środek transportu zarówno dla mieszkańców miast, jak i obszarów wiejskich. Według danych z końca 2024 roku, w Polsce zarejestrowanych było 22,9 milionów samochodów osobowych. Przez ostatnie 30 lat liczba samochodów osobowych w Polsce zwiększyła się ponad czterokrotnie. Na początku lat 90. było ich jedynie 5,3 mln.
![]() |
Liczba samochodów osobowych w Polsce; opracowanie ciekawestatystyki.pl na podstawie danych GUS |
Istnieje kilka czynników, które wpływają na rosnącą liczbę samochodów osobowych zarówno w Polsce, jak i w Europie. Jednym z głównych czynników jest wzrost gospodarczy, który zwiększa dostępność finansowania zakupu nowych pojazdów. Ponadto, wiele osób widzi samochód osobowy jako niezbędne narzędzie codziennego życia, co prowadzi do większego zapotrzebowania na te pojazdy.
Transport ciężarowy odgrywa kluczową rolę w gospodarce Polski, jako jeden z głównych filarów sektora logistycznego. Liczba samochodów ciężarowych w Polsce w 2022 roku wyniosła około 3 milionów, co stanowi imponującą flotę pojazdów dostawczych i ciężarowych. Polska jest strategicznym punktem w transporcie towarów między zachodem a wschodem Europy, co przyciąga inwestorów i firmy logistyczne.
Motocykle od zawsze cieszą się popularnością w Polsce, zwłaszcza wśród miłośników szybkiego i oszczędnego środka transportu. W 2024 roku na polskich drogach jeździło ponad 1,4 mln motocykli. To zrozumiałe, biorąc pod uwagę korzyści wynikające z korzystania z dwóch kółek, takie jak mniejsze zużycie paliwa i łatwiejsze omijanie korków. Motocykle cieszą się również rosnącym zainteresowaniem jako środek transportu miejskiego, zwłaszcza w dużych miastach, gdzie posiadanie samochodu może być kosztowne i niepraktyczne z powodu problemów z parkingiem i zatłoczeniem ulic.
Rewizja w CEP: Koniec z "martwymi duszami na kółkach"
Na pierwszy rzut oka wygląda to jak motoryzacyjna apokalipsa – w 2024 roku liczba pojazdów zarejestrowanych w Polsce spadła o prawie 6 milionów. Ale spokojnie, to nie efekt masowego złomowania czy nagłego porzucenia aut na poboczach. To efekt porządków w Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEP), które pokazują, że przez lata żyliśmy w złudzeniu "papierowego" bogactwa na czterech (lub dwóch) kółkach.
W 2024 roku usunięto z rejestru pojazdy, które od lat nie były ani ubezpieczane, ani nie przechodziły przeglądu technicznego. Mowa o autach, których ostatnia rejestracja miała miejsce przed 14 marca 2005 roku, a ślad po OC i badaniu technicznym zaginął już przed 2014 rokiem.
Efekt? Z rejestru zniknęło 5,9 miliona pojazdów. W tym:
- 4,3 miliona samochodów osobowych
- 0,8 miliona samochodów ciężarowych
- 0,6 miliona motocykli
- oraz 0,3 miliona innych pojazdów silnikowych
Liczba samochodów osobowych w Europie
W Europie również możemy zaobserwować podobne tendencje. Wzrost liczby samochodów osobowych jest widoczny w niemal każdym kraju członkowskim Unii Europejskiej, choć tempo tego wzrostu może się różnić.
Wg danych Eurostat z 2022 roku najwięcej samochodów w Europie jest w Niemczech (48,8 mln), Włoszech (40,2 mln) i Francji (38,9 mln). Polska zajmuje 5. miejsce w Europie pod względem liczby samochodów osobowych (poniższy wykres nie uwzględnia Wielkiej Brytanii, gdzie w 2018 roku zarejestrowanych było 31,8 mln samochodów osobowych).
![]() |
Liczba samochodów osobowych w Europie; opracowanie ciekawestatystyki.pl na podstawie danych Eurostat |
Wskaźnik motoryzacji w Europie
Wskaźnik motoryzacji jest to liczba samochodów osobowych przypadająca na 1000 mieszkańców. Jest to wskaźnik, który pokazuje, jak bardzo rozwinięta jest motoryzacja i jak powszechne jest posiadanie samochodu w danym kraju. Jest to również jeden z kluczowych wskaźników rozwoju transportu i gospodarki.
W Polsce wskaźnik motoryzacji wg szacunków Eurostatu wynosi 601, co jest jednym z najwyższych wyników w Unii Europejskiej.
![]() |
Wskaźnik motoryzacji w Europie; opracowanie ciekawestatystyki.pl na podstawie danych Eurostat |
W zestawieniu przygotowanym przez Eurostat, Polska z wynikiem 601 samochodów osobowych na 1000 mieszkańców plasuje się w górnej części stawki. Wyprzedzamy takie kraje jak Czechy (597), Litwa (589), Niemcy (588), Słowenia (579) czy Francja (578). Nasz wskaźnik motoryzacji jest również wyższy od średniej dla całej Unii Europejskiej, która w 2023 roku wynosiła 570. To potwierdza, że Polacy są narodem o silnych preferencjach dla posiadania własnego samochodu osobowego.
Na samym szczycie europejskiego podium, z imponującym wynikiem 774 samochody osobowe na 1000 mieszkańców, znajduje się Liechtenstein. Wysoko plasują się również Włochy (694), Luksemburg (675), Cypr (665) i Finlandia (664). Kraje te charakteryzują się różnymi czynnikami, które mogą wpływać na wysoki wskaźnik motoryzacji, takimi jak poziom zamożności, struktura osadnictwa, rozwój transportu publicznego czy preferencje kulturowe.
Z drugiej strony spektrum znajdują się kraje o znacznie niższym wskaźniku motoryzacji. Turcja z wynikiem 178, Kosowo (205) i Albania (253) wyraźnie odstają od europejskiej średniej. W tych krajach posiadanie samochodu osobowego może być mniej powszechne ze względu na niższy poziom dochodów, inną strukturę transportu lub specyficzne warunki geograficzne.
Jak zmieniał się wskaźnik motoryzacji w Polsce
Wskaźnik motoryzacji, czyli liczba samochodów osobowych przypadająca na 1000 mieszkańców, to barometr indywidualnej mobilności społeczeństwa. W 2002 roku na tysiąc Polaków przypadało niespełna 289 samochodów osobowych. Dwadzieścia lat później – już ponad 723 auta. To wzrost o 150%, który mówi dużo nie tylko o dostępie do samochodów, ale i o tym, jak bardzo indywidualna mobilność stała się codziennością.
Po aktualizacji bazy CEP w 2024 roku wskaźnik motoryzacji gwałtownie spadł – z 723 do 611 samochodów osobowych na 1000 mieszkańców. Ten spadek to efekt oczyszczenia danych – z bazy wypadły samochody, które istniały tylko „na papierze”, ale od dawna nie jeździły, nie miały OC i nie przechodziły przeglądu. Innymi słowy: przestaliśmy liczyć auta-widma, których i tak nikt nie widział na ulicy.
![]() |
Wskaźnik motoryzacji w Polsce; opracowanie ciekawestatystyki.pl na podstawie danych GUS |
Najbardziej zmotoryzowanym województwem w Polsce jest województwo lubuskie, a najmniej - podlaskie.
Wskaźnik motoryzacji województw, czyli ile samochodów osobowych przypada na 1000 mieszkańców danego regionu:
- Lubuskie 626
- Wielkopolskie 622
- Mazowieckie 617
- Opolskie 605
- Lubelskie 593
- Łódzkie 592
- Dolnośląskie 591
- Kujawsko-pomorskie 568
- Śląskie 564
- Podkarpackie 562
- Zachodniopomorskie 555
- Pomorskie 555
- Świętokrzyskie 554
- Małopolskie 548
- Warmińsko-mazurskie 544
- Podlaskie 541
Istnieje wiele czynników, które przyczyniły się do tak szybkiego wzrostu wskaźnika motoryzacji w Polsce. Jednym z nich jest rozwój gospodarczy, który sprawił, że Polaków stać na zakup samochodów. Innym czynnikiem jest rozwój infrastruktury drogowej, który ułatwił podróżowanie samochodem.
Wzrost wskaźnika motoryzacji ma zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki. Z jednej strony, samochody zapewniają mobilność i ułatwiają dostęp do pracy, edukacji i innych usług. Z drugiej strony, samochody przyczyniają się do zanieczyszczenia środowiska i hałasu.
Wzrost liczby samochodów - wyzwania
Image by rawpixel.com on Freepik
Wychodzi na to, że jesteśmy bogatym krajem że tyle aut i motocyklów
OdpowiedzUsuńZ raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że średni wiek zarejestrowanych aut w Polsce (bez tzw. "martwych dusz") wynosi blisko 16 lat, a średni wiek samochodów osobowych importowanych w 2022 roku przekroczył 13 lat.
Usuń