Reklama

Linie kolejowe w Polsce i Europie. Gdzie jest najdłuższa sieć linii kolejowych?

Który kraj w Europie ma najdłuższe linie kolejowe

Sieć kolejowa odgrywa kluczową rolę w transporcie lądowym. Łącząc miasta i regiony, ułatwia przemieszczanie się osób i wymianę towarów. Infrastruktura kolejowa ma również duży wpływ na rozwój gospodarczy i społeczny, wpływając zarówno na mobilność mieszkańców, jak i na handel międzynarodowy. Jak długa jest sieć kolejowa w Polsce? Które kraje w Europie mają największą gęstość linii kolejowych?

  • Polska posiada 19 355 km linii kolejowych, co czyni ją czwartym krajem w Europie pod względem ich długości.
  • Istotną kwestią jest nierównomierne rozłożenie sieci, z większym zagęszczeniem na południu i zachodzie kraju.
  • W Unii Europejskiej znajduje się łącznie 202 130 km linii kolejowych.
  • Najdłuższą siecią kolejową dysponują Niemcy (prawie 39 tys. km), a następnie Francja (około 27,8 tys. km).
  • Gęstość sieci kolejowej w Europie jest zróżnicowana w zależności od kraju, z najwyższymi wskaźnikami w Szwajcarii, Czechach i Belgii.


Długość linii kolejowych w Polsce

Ile kilometrów liczy sieć linii kolejowych w Polsce?

Sieć kolejowa w Polsce
jest intensywnie wykorzystywana zarówno w transporcie pasażerskim, jak i towarowym. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego, łączna długość linii kolejowych w Polsce, będących w eksploatacji wszystkich zarządców infrastruktury, zarówno normalnotorowych, jak i szerokotorowych, wynosi obecnie 19 355 kilometrów. Jest to imponująca liczba, jednakże warto zaznaczyć, że wiele odcinków wymaga modernizacji i rozbudowy, aby sprostać współczesnym potrzebom transportowym.


Wykres przedstawia długość linii kolejowych w Polsce
Długość linii kolejowych w eksploatacji w Polsce na przestrzeni lat [km];
Opracowanie ciekawestatystyki.pl na podstawie danych UTK

Długość linii kolejowych w Polsce na przestrzeni lat

W 1990 roku długość linii kolejowych w eksploatacji w Polsce wynosiła 26 228 kilometrów, a w ciągu kolejnych lat obserwowano spadek tego wskaźnika. Na początku XXI wieku liczba kilometrów linii kolejowych zmniejszyła się o ponad 6 tysięcy, osiągając poziom 19 900 kilometrów w roku 2003.

W kolejnych latach nastąpiła stabilizacja w długości linii kolejowych. Od roku 2010 można zaobserwować tendencję spadkową, choć zmiany te nie były znaczące. Długość linii kolejowych oscylowała w granicach około 19-20 tysięcy kilometrów.



Gęstość linii kolejowych w Polsce

Ile wynosi gęstość linii kolejowych w Polsce?

Gęstość linii kolejowych w Polsce wynosi 62 km torów na każde 1000 km² powierzchni krajuGęstość linii kolejowych w poszczególnych województwach stanowi istotny wskaźnik infrastruktury transportowej, odzwierciedlając stopień rozbudowania sieci kolejowej w stosunku do powierzchni danego regionu. Rozkład gęstości linii kolejowych jest jednak nierównomierny, co wpływa na dostępność transportu kolejowego dla mieszkańców różnych regionów Polski.


Mapa pokazuje gęstość linii kolejowych w Polsce w poszczególnych województwach
Gęstość linii kolejowych w Polsce wg województw;
Opracowanie ciekawestatystyki.pl na podstawie danych UTK


Gęstość sieci kolejowych w województwach

Województwo śląskie zdecydowanie wyróżnia się pod względem gęstości linii kolejowych, posiadając aż 151,3 km linii na 1000 km². Jest to wynik gęstej sieci połączeń miejskich i regionalnych, a także obecności ważnych szlaków kolejowych o znaczeniu międzynarodowym. Województwo śląskie to województwo o najwyższym wskaźniku gęstości linii kolejowych w Polsce.

Do grona województw o wysokiej (powyżej średniej w Polsce) gęstości linii kolejowych (czyli o gęstości ponad 62 km torów/1000 km²) należą również:

  • dolnośląskie,
  • opolskie,
  • pomorskie,
  • kujawsko-pomorskie,
  • małopolskie,
  • lubuskie,
  • wielkopolskie.

Regiony te posiadają dobrze rozwiniętą sieć kolejową, zapewniającą dogodne połączenia zarówno w ramach województwa, jak i z innymi częściami kraju.

W województwach łódzkim, świętokrzyskim, zachodniopomorskim, podkarpackim i mazowieckim gęstość linii kolejowych oscyluje wokół 50 km/1000 km² (łódzkie wokół 60 km). Dostępność transportu kolejowego jest w tych regionach umiarkowana, zróżnicowana w zależności od lokalizacji.

Najniższą gęstość linii kolejowych obserwujemy w województwach warmińsko-mazurskim, lubelskim i podlaskim (poniżej 45 km/1000 km²). W tych regionach sieć kolejowa jest mniej rozwinięta, a połączenia kolejowe mogą być mniej dogodne i dostępne.

Rozkład gęstości linii kolejowych w Polsce jest zróżnicowany, co wpływa na dostępność transportu kolejowego dla mieszkańców różnych regionów.

Najwyższa gęstość występuje na południu i zachodzie kraju, co wiąże się z większym zagęszczeniem ośrodków przemysłowych i ludności.

Wschodnie i północne województwa posiadają mniej rozwiniętą sieć kolejową.

Oprócz gęstości linii kolejowych, istotne są również takie czynniki, jak jakość infrastruktury, prędkości pociągów, częstotliwość kursowania i ceny biletów.

Ważną rolę odgrywa również integracja kolei z innymi środkami transportu, co ułatwia kompleksowe planowanie podróży.



Długość linii kolejowych w Europie

Które kraje w Europie mają najdłuższą sieć linii kolejowych?

Długość linii kolejowych w Europie jest zróżnicowana, co odzwierciedla różnice w poziomie rozwoju infrastruktury i priorytetach transportowych poszczególnych krajów.

Niemcy, Francja, Ukraina i Polska posiadają najdłuższe sieci kolejowe w Europie, co wiąże się z ich dużą powierzchnią oraz gęstością zaludnienia.

Kolejowe wędrówki po Europie: kto ma najdłuższe tory?

10 krajów w Europie z najdłuższą siecią linii kolejowych na podstawie danych Eurostatu to:

  1. Niemcy 38 836 km
  2. Francja 27 812 km
  3. Ukraina 19 790 km
  4. Polska 19 355 km
  5. Włochy 16 829 km
  6. Hiszpania 16 468 km
  7. Wielka Brytania 16 430 km
  8. Szwecja 10 914 km
  9. Turcja 10 651 km
  10. Rumunia 10 615 km


Wykres przedstawia długość linii kolejowych w krajach Europy
Długość linii kolejowych w krajach europejskich [km];
Opracowanie ciekawestatystyki.pl na podstawie danych Eurostat




Które kraje mają największą gęstość linii kolejowych w Europie?

Sieć kolejowa odgrywa kluczową rolę w transporcie lądowym w Europie, łącząc kraje, miasta i regiony, ułatwiając przemieszczanie się ludzi i towarów. Gęstość linii kolejowych, czyli długość linii kolejowych przypadająca na 1000 km kwadratowych powierzchni, jest jednym z ważnych wskaźników rozwoju infrastruktury kolejowej i jej znaczenia w danym kraju.


Kraje w Europie o największej gęstości linii kolejowych

Szwajcaria zdecydowanie wyprzedza inne kraje pod względem gęstości linii kolejowych, posiadając aż 129,2 km linii na 1000 km². Jest to wynik wieloletnich inwestycji w rozwój kolei jako priorytetowego środka transportu.

Czechy i Belgia również wyróżniają się wysoką gęstością, z wartościami odpowiednio 121 km i 118,5 km torów na 1000 km² powierzchni kraju. Kraje te posiadają rozbudowane sieci kolejowe, zapewniające dogodne połączenia zarówno w ramach kraju, jak i z sąsiadami.

Niemcy, Luksemburg i Węgry również plasują się wśród państw o gęstości powyżej 100 km linii kolejowych na 1000 km² powierzchni.


Kraje o średniej gęstości linii kolejowych

Do grupy państw o średniej gęstości linii kolejowych (w przedziale 50-100 km torów/1000 km²) należą: Węgry, Słowacja, Holandia, Wielka Brytania, Austria, Polska, Słowenia, Dania, Włochy i Francja. W tych krajach sieć kolejowa jest ogólnie dobrze rozwinięta, jednak jej gęstość może się różnić w zależności od regionu.


Kraje o niskiej gęstości linii kolejowych

W krajach takich jak: Chorwacja, Rumunia, Serbia, Bułgaria, Mołdawia, Ukraina, Hiszpania, Litwa, Irlandia, Łotwa, Portugalia, Macedonia Północna, Białoruś, Estonia, Azerbejdżan, Szwecja, Armenia, Bośnia i Hercegowina, Czarnogóra, Grecja, Finlandia, Gruzja, Turcja, Norwegia i Albania gęstość linii kolejowych jest niższa i wynosi poniżej 50 km torów/1000 km² powierzchni. Może to oznaczać mniej dogodne połączenia kolejowe i ograniczenia w dostępie do transportu kolejowego dla mieszkańców niektórych regionów.


Rozkład gęstości linii kolejowych w Europie jest zróżnicowany, co odzwierciedla różnice w poziomie rozwoju infrastruktury i priorytetach transportowych poszczególnych krajów.

Najwyższą gęstość linii kolejowych obserwujemy w Europie Zachodniej i Środkowej, co wiąże się z dłuższą historią rozwoju kolei i większym zagęszczeniem ośrodków przemysłowych i ludności.

Południowa część Europy oraz Skandynawia posiadają generalnie mniej rozwiniętą sieć kolejową, co może stanowić wyzwanie dla rozwoju transportu i integracji regionalnej.

Gęstość linii kolejowych w poszczególnych krajach Europy (w km torów na 1000 km² powierzchni kraju; Eurostat, 2022):

  1. Szwajcaria 129,2
  2. Czechy 121,0
  3. Belgia 118,5
  4. Niemcy 108,8
  5. Luksemburg 104,8
  6. Węgry 85,0
  7. Słowacja 74,0
  8. Holandia 73,2
  9. Wielka Brytania 67,6
  10. Austria 66,9
  11. Polska 62,0
  12. Słowenia 59,7
  13. Dania 57,7
  14. Włochy 55,9
  15. Francja 50,9
  16. Chorwacja 46,3
  17. Rumunia 45,2
  18. Serbia 38,3
  19. Bułgaria 36,3
  20. Mołdawia 34,0
  21. Ukraina 32,8
  22. Hiszpania 32,5
  23. Litwa 29,4
  24. Irlandia 29,1
  25. Łotwa 28,9
  26. Portugalia 27,5
  27. Macedonia Północna 26,6
  28. Białoruś 26,3
  29. Estonia 26,0
  30. Azerbejdżan 24,7
  31. Szwecja 24,3
  32. Armenia 23,6
  33. Bośnia i Hercegowina 19,9
  34. Czarnogóra 18,1
  35. Grecja 17,8
  36. Finlandia 17,5
  37. Gruzja 16,0
  38. Turcja 13,7
  39. Norwegia 12,1
  40. Albania 7,8


Podróżując koleją po Europie warto zwrócić uwagę nie tylko na długość tras, ale też na ich malowniczość. Widoki z okna pociągu potrafią zachwycić niejednego globtrottera!




Image by ilovehz on Freepik


Co o tym myślisz? Zostaw reakcję i komentarz.

Spodobał Ci się artykuł i chcesz wesprzeć mój projekt?

Po prostu postaw mi wirtualną kawę! :)
Postaw mi kawę


Obserwuj mój profil na Facebooku po więcej ciekawych statystyk

Prześlij komentarz

Nowsza Starsza